Het werk van Ben Joppe
"Alleen door te schilderen kun je schilder zijn"
Via het woord “impressionisme” valt wel een verklaring te geven waarom Ben’s kunst abstract is. Misschien wel het meest wezenlijke in Ben’s kunst is muziek, hij sprak altijd over schilderskunst in directe relatie tot muziek.
Zijn favoriete muziek was die van Claude Debussy, als privé secretaris van Bernard Haitink was hij zeer goed bekend met de uitvoeringen van het Concertgebouworkest.
Het meest bekende stuk van Debussy is “La Mer” dat als het ware direct de weersomstandigheden aan het strand oproept.
In relatie tot Ben’s eigen verleden had deze compositie nog een andere laag, het stuk zou zijn gebaseerd op de beroemde prent van Ukiyo- e houtsnijder Hokusai, “de grote golf van Kanagawa”.
Net als voor Debussy was voor Ben de vertaling van directe, zintuigelijke waarnemingen van zijn omgeving een onuitputtelijke bron van inspiratie.
“Muziek is gemaakt van kleuren en afgepaste ritmes”
Ben’s beeldtaal bestaat hoofdzakelijk uit een ritmisch patroon van abstracte streken, waarin de kijker de emoties kan herkennen, waarmee de streken op doek of papier zijn gezet: impulsief zonder overschilderingen, of juist driftig door elkaar gesmeerd, afgewisseld door zorgvuldig uitgewerkte composities.
Een andere keer opengehouden met vluchtige toetsen als een plukje wolken aan de hemel, of een paar streken op Japans-kalligrafische manier in één keer op het doek geslingerd.
Koel, zwoel, ingehouden of explosief: in feite is Ben’s hele latere oeuvre een dagboek van dagelijks geleefde emoties en opgedane impressies. De Stichting heeft honderden werken op doek en/of papier in haar bezit van de hand van Ben Joppe.